Na Brdce

VÝLET DO BRD - Na Brdce - 9.4.2017

Šlo se na šestou nejvyšší horu pohoří - Brdce - a půvabnou luční enklávu Skelná Huť. Start a cíl výletu byl u restaurace Plzeňka, v jejíž blízkosti je koloniál, kde si můžeme nakoupit zásoby na cestu. Pak už po zelené značce vstoupíme po lesní cestě Prokopská do brdských lesů, projdeme kolem hájovny Prokopka s ohradou, kde bývají jeleni a divočáci, památníčku na jednu z prvních stříbrných hutí na Příbramsku a dorazíme na rozcestí Pila s modrou značkou. O 300 m dál je další rozcestí pod hrází Pilská. Trasa ale pokračuje dál (nyní už po modré značce) na rozcestí Pod Obecnickým sedlem na Obecnické cestě. Tady se dáme vlevo na západ až na rozcestí U Pilské studánky na křižovatce s Perkanskou lesní cestou. Pak vlevo a k Pilskému potoku, který napájí velkou vodní nádrž a od něj vystoupíme na hřeben vrchu Zavírka (720 m), kde snad stávalo prehistorické hradiště. Brzy poté již dorazíme na rozcestí s Bahenskou cestou. Trasa dále vede po ní a konečně také opustíme asfaltku a celkem příjemným stoupáním dorazíme na její konec, opět na Obecnické cestě, těsně pod Borským sedlem (790 m). Vystoupíme na sedlo v hlavním brdském hřebeni. Hned na dalším rozcestí přímo v sedle uhneme na pěknou Jezabeckou cestu a už jen velmi mírným stoupáním po ní pokračujeme ještě asi kilometr na další rozcestí - s Brdeckou cestou. Na tu také
zahneme a po pár metrech můžeme odbočit vlevo poznatelné pěšině a vystoupit na samotný vrchol Brdce (839 m). Z okolí vrcholu se nám nabízejí velmi pěkné výhledyPakzpět na Brdeckou lesní cestu a s ní zahájíme celkem ostrý sestup na rozcestí s Havelskou cestou, nedaleko jednoho z pramenů řeky Litavky. Tady se opět potkáme s modrou značkou a po ní uhneme vlevo na východ.
Již jen mírným klesáním zakrátko dospějeme na Skelnou Huť. Dříve tu stávala sklárna zpracovávající dřevo z polomů po veliké vichřici v polovině 18. stol. Později byla sklárna uzavřena a zůstala zde jen myslivna. Ta byla po zřízení vojenské střelnice také zlikvidována. Dnes tu najdeme jen stodolu, velikou douglasku, rybníček, studánku s dobrou vodou a rozsáhlé louky, z nichž se otevírají pěkné výhledy do kraje. Lesáci zde také provozují přezimovací oboru pro jelení zvěř.
Na Skelné Huti se vracíme na lesní cestu Perkánskou a po ní zahájíme sestup až k hájence V Lázu-Žernové na rozcestí s cestou Struhy. Krátce před rozcestím mineme také Lázskou vodní nádrž, působivé vodní dílo, které spolu s Pilskou nádrží zásobovalo 17,5 km dlouhým kanálem Struhy příbramské doly a prádelny rudy. Dnes je nádrž využívána jako důležitá zásobárna pitné vody pro příbramskou aglomeraci. Z Žernové dál klesáme do obce Láz. U hasičské zbrojnice bychom mohli odbočit vpravo a po pár metrech dorazit ke zdejší rekonstruované Hospůdce U Dubu (a sousední samoobsluze družstva Coop). Naše cesta nás však vede dále po silničce mezi lázskými staveními. Po 200 m dojdeme k odbočce do místní části V Koutě. Vydáme se po ní a po dalších 200 m staneme na začátku velmi příjemné cesty, která nás po pastvinách na dohled od koryta Litavky dovede do Bohutína.